کد مطلب:224048 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:101

عهد و میثاق الهی
الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئك هم الخاسرون

آیه 27 سوره ی بقره

حضرت امام حسن عسكری در ذیل این آیه شریفه در تفسیر عهد فرمودند عهدی كه خداوند از مردم گرفت اقرار به پروردگاری و ربوبیت خود و اعتقاد به نبوت و پیغمبری محمد (ص) و تسلیم به ولایت و امامت علی علیه السلام بود و با آنكه این عهد در عالم الست و ذر محكم نمود گروهی از منافقین نقض عهد كردند و رشته آن پیمان را بریدند و از دوری با آل محمد صلی الله علیه و آله كه راهنمای به صلاح و سعادت بشر بودند روی زمین فتنه و فساد بر پا ساختند.

در صورتی كه به مخلوق امر و تأكید شده بود حقوق آل محمد صلی الله علیه و آله را ادا كنند و ذریه و رحم او را بر ارحام خود مقدم دارند با این حال عصیان نموده و فساد بر پا ساختند. تا آنجا كه وصی او را و فرزندانش را كشتند و زیان جبران ناپذیری دیدند.

حدیث دیگر

جمیل از امام صادق علیه السلام پرسید آیا دعوت پروردگار از بندگانش برای اطاعت و فرمانبرداری عمومیت داشت و گمراهان نیز در این دعوت بودند.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود در عالم ذر و روز الست همه بندگان برای عهد و میثاق در دعوت شركت داشتند - ولی شیطان كه تمرد نمود بندگان نا بخرد را نیز بتمرد اغوا كرد آنها را از پیمان الهی خارج شدند و گمراه گردیدند خسران و حسرت بردند.